9 Faedah Kesihatan Buah Kiwi



Kiwi atau gooseberry Cina adalah buah kecil dengan banyak manfaat kesihatan. Rasa yang menyegarkan dan tajam buah ini menjadikannya pilihan pilihan di kalangan orang ramai. Ia biasanya digunakan dalam menyediakan kari juga. Cara terbaik untuk menikmati semua nilai pemakanan adalah dengan memakannya mentah. Beberapa manfaat kesihatan kiwi termasuk kesihatan kardiovaskular yang bertambah baik, penjagaan kulit, tahap tekanan darah yang stabil dan rawatan insomnia.

Kiwi dikenali sebagai buah ajaib, kerana banyak nutrien penting seperti mineral, karbohidrat dan vitamin. Kiwi boleh dimakan mentah, ia boleh digunakan sebagai hiasan, jus kiwi adalah merawat yang menyegarkan dengan begitu banyak faedah, buah kiwi penuh dengan banyak manfaat kesihatan lain yang mungkin tidak anda ketahui.

Mari kita lihat.

Tinggi Vitamin C.
Kiwi adalah buah sitrus yang lain seperti lemon dan oren, dengan bekalan vitamin C yang tinggi. Sebagaimana laporan baru-baru ini, buah kiwi mengandungi vitamin C, hampir dua kali ganda daripada limau dan limau. Kiwi mempunyai antioksidan, yang membasmikan radang bebas radang dan penyebab kanser. Ia juga membantu dalam meningkatkan imuniti badan terhadap kuman berbahaya.

Penuh dengan Serat Pemakanan.
Kiwifruit dimuatkan dengan serat pemakanan yang membantu mengawal kolesterol, gula darah dan tekanan darah. Ia juga membantu anda menurunkan berat badan, kerana serat pemakanan membantu anda kekal penuh untuk tempoh yang lebih lama, membolehkan anda makan kurang. Ia sering disyorkan untuk orang yang cuba menurunkan berat badan dan orang diabetes.

Mengurangkan tidur.
Sekiranya anda mengalami kesulitan tidur, sebatian antioksidan dan serotonin kiwi membantu anda merawat gangguan tidur. Jadi, dikatakan bahawa jika anda mempunyai dua kiwi sebelum tidur, anda akan tidur nyenyak.

Diperkaya dengan Vitamin dan Mineral.
Kiwi kaya dengan mineral dan vitamin seperti Vitamin B1, B2, B3, B5 (asid Pantothenic), B6, folat (B9), Magnesium, Mangan, Zink, Niacin dan sebagainya. Semua bantuan nutrisi ini membantu mengimbangi tekanan darah, fungsi saraf dan otot, peredaran darah melalui saluran darah dan melawan tekanan dan sebagainya.

Meningkatkan Kekebalan.
Imuniti adalah penting untuk berfungsi dengan baik badan dan makan buah kiwi boleh membantu memerangi jangkitan. Kiwi melawan gejala selesema dan juga membantu jangkitan saluran pernafasan. Selain itu, kiwi kaya dengan vitamin C yang merupakan nutrien penting untuk meningkatkan imuniti. Ia amat bermanfaat untuk orang berumur 65 tahun ke atas.

Membantu dengan pencernaan yang lebih baik.
Dengan enzim yang dinamakan sebagai actinidain, buah Kiwi boleh memakan daging. Seperti papaya mempunyai papain, kiwi mempunyai actinidain yang membantu dalam pencernaan protein. Ia juga membantu pesakit yang menderita sindrom usus.

Rawat Asma.
Adalah dipercayai bahawa kualiti pemakanan kiwi dapat membantu merawat asma. Ia mempunyai sifat antioksidan dan vitamin C yang boleh meningkatkan fungsi paru-paru dan mengurangkan mengiakkan anak-anak yang mudah terdedah. Mengambil kiwi secara teratur dapat membantu masalah bernafas.

Menurun Tekanan Darah.
Kiwi mempunyai tahap lutein yang tinggi - antioksidan yang kuat, yang boleh membantu menurunkan tahap tekanan darah. Ia juga kaya dengan potassium yang membantu menjaga elektrolit kita seimbang dengan mengira kesan natrium.

Kulit Radiant.
Kehadiran alkali dalam kiwi membantu mengatasi kesan makanan berasid yang kita makan setiap hari. Vitamin C dan E dalam kiwi bertindak seperti antioksidan yang membantu mencegah dehidrasi kulit dan memberikan kulit yang sihat dan muda. Anda hanya boleh mengambil beberapa keping buah-buahan dan menggunakannya secara merata pada kulit untuk mendapatkan hasil yang berkesan.

Comments

Popular posts from this blog

9 Faedah Kesihatan Bayam Air (Kang Kong)

9 Pembaikan Rumah Semulajadi untuk Heartburn