9 Faedah Kesihatan Bayam Air (Kang Kong)



Bayam air atau Kubis Paya adalah sayuran yang sihat yang dikenali di seluruh dunia. Hijau berdaun ini biasanya tumbuh di kawasan tropika, dan kawasan subtropika seperti kepulauan pacific, Asia Tenggara. Medium penanaman sayur ini adalah tanah berair atau lembab. Kawasan yang berlainan juga mempunyai nama yang berbeza untuk tumbuhan ini. Sebagai contoh di Indonesia dan Vietnam yang disebut "Kang Kung", Kang Kong (Thailand), Kankun, Bayam Air (UK), Weng Cai (China), Kemuliaan pagi, Bayam Bayu, Convolvulus Air, kubis Rawa, bayam Cina dan lain-lain.

Kang kong biasanya dimasak sebagai makanan lazat dan pedas, makanan ini sering dijumpai di berbagai restoran di Indonesia, Malaysia dan Vietnam. Sayuran hijau yang mempunyai nama ilmiah Ipomoea Aquatica sangat mudah ditanam, jadi harganya sangat murah di pasaran. Sayuran Kang kong termasuk makanan pilihan untuk ramai orang, selain rasa lazatnya, ia juga mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh badan.

Antara kandungan nutrisi dalam hijau berdaun ini ialah vitamin A, vitamin B, vitamin C, fosforus, besi, serat, selenium, asid amino, dan kalsium. Dengan banyak nutrien seperti itu, Kang kong mempunyai manfaat kesihatan yang sangat besar. Berikut adalah beberapa manfaat kesihatan bayam air.

10 Faedah Kesihatan Bayam Air.
1. Mengatasi insomnia.
Kang kong adalah sayuran yang sihat yang dapat mencegah insomnia. Perhatikan, ia mengandungi unsur-unsur sedatif, maksudnya bahawa bayam air dapat membuat orang mengantuk dan membuatnya dapat tidur nyenyak. Ini disebabkan oleh selenium dan zink yang terkandung di dalamnya boleh membuat saraf longgar dan santai.

2. Mencegah sembelit, Anti-Racun.
Sayuran Cina ini mempunyai ciri-ciri detoksifikasi, menjadikannya berguna untuk melegakan kesakitan ulser, untuk penjagaan kulit. Di samping itu, bayam air juga boleh melegakan sembelit kerana ia mengandungi serat yang tinggi.

3. Mengandungi besi.
Tambahan pula sayur sayuran hijau adalah sumber besi. Jadi, makanlah ini kerana kandungan besi dalam sangat banyak. Ini air choy yang baru menyediakan kira-kira 2.5 mg besi setiap 100 gram, jadi ia baik untuk meningkatkan hemoglobin dan mencegah anemia.

4. Anti-diabetes Mellitus.
Tumbuhan invasifnya juga baik untuk diabetes. Makan hijau berdaun ini baik untuk orang yang mempunyai gula darah kerana bahan-bahan tersebut dapat menyerap gula darah yang berlebihan.

5. Meningkatkan imuniti.
Ia juga dipanggil sebagai Ong Choy Water Spinach, dia tinggi vitamin C, bermakna manfaat kesihatannya sangat besar untuk imuniti. Oleh itu, bayam air boleh menjadi penghalang terhadap influenza. Malah berkata, kandungan vitamin C dalam bayam lebih daripada vitamin buah-buahan.

6. Mengekalkan penglihatan yang sihat.
Selain vitamin C, bayam air juga sangat tinggi dalam vitamin A, vitamin A adalah penting untuk pemakanan mata. Vitamin A adalah antioksidan yang berguna untuk mengatasi serangan radikal bebas pada kornea mata. Untuk mengelakkan gejala kerosakan mata, anda harus mengambil vitamin A dalam jumlah besar, termasuk vitamin A dalam bayam air

7. Anti parasit usus.
Faedah kesihatan ipomoea aquatica menghilangkan parasit dalam usus. Siapa yang menggunakan bayam air mentah boleh mengeluarkan Fasciolopsis buski, cacing parasit dalam usus manusia dan binatang yang dapat menyebabkan fasciolopsiasis.

8. wanita hamil.
Bagi wanita hamil, sayur-sayuran invasif ini termasuk sayur-sayuran yang baik untuk mereka. Di India, sayuran berdaun ini penting bagi wanita hamil dalam mengubati diabetes.

9. Faedah bayam air kepada hati.
Menurut kajian itu, rau muong boleh menghalang kerosakan hati. Ini disebabkan oleh kesan sebatian kimia dalam bayam yang menyumbang kepada modulasi enzim detoksifikasi dan antioksidan serta kesan radikal bebas.

Ini adalah beberapa manfaat kesihatan bayam air choy yang perlu anda ketahui. Air Bayam Sayuran sangat mudah diperoleh, dan harganya sangat murah. Sayur-sayuran perlu membuat kale sebagai penting kepada keluarga anda. Anda perlu membuat bayam Air sebagai sayuran kegemaran keluarga.

Comments

Popular posts from this blog

9 Faedah Kesihatan Buah Kiwi

9 Pembaikan Rumah Semulajadi untuk Heartburn