9 Buah-buahan Yang Melindungi Terhadap Diabetes



Diabetes adalah penyakit metabolik yang dicirikan oleh paras gula darah tinggi yang disebabkan oleh kecacatan dalam rembesan insulin, atau tindakannya, atau kedua-duanya. Kawalan diet adalah bahagian penting dalam penjagaan dan pengurusan kencing manis. Pemilihan makanan, persediaan, saiz bahagian, masa penggunaan makanan, pelarasan aktiviti mempunyai pengaruh penting dalam pengurusan diabetes.

Baru-baru ini dalam satu kajian, jelas disebutkan bahawa seluruh buah-buahan membantu menurunkan gejala diabetes. Serat adalah kandungan utama dalam buah-buahan yang menurunkan gejala diabetes. Buah-buahan umumnya kaya, Pektin, yang merupakan salah satu sumber serat terlarut terkaya dan dianggap bermanfaat bagi orang-orang yang mempunyai bentuk kencing manis. Serat membantu melambatkan pencernaan makanan, yang kemudian mengawal pancang secara tiba-tiba dalam glukosa darah yang mungkin berlaku selepas makan serat rendah.

Selalunya orang yang menderita diabetes mengelakkan buah-buahan daripada takut bahawa gula yang ada dalam buah-buahan dapat menaikkan paras gula darah mereka. Bagaimanapun, ini adalah konsep yang salah. Gula yang ada dalam buah biasanya dalam bentuk fruktosa. Tidak seperti bentuk lain gula, seperti sukrosa, fruktosa mempunyai indeks glisemik rendah.

Insulin minimum diperlukan untuk metabolisme fruktosa. Pengambilan gula buah ini tidak dikaitkan dengan peningkatan mendadak paras gula darah. Kajian telah menunjukkan bahawa dengan mengurangkan pengeluaran kolesterol dan trigliserida, fruktosa dapat melindungi kita daripada penyakit seperti arteriosklerosis, yang membawa kepada penyakit jantung dan strok. Oleh itu, buah-buahan yang ditetapkan untuk pesakit kencing manis biasanya mempunyai kandungan serat yang tinggi, kandungan gula rendah dan indeks glisemik rendah.

Semak buah-buahan yang disyorkan untuk pelan diet diabetes:

Epal.
Epal adalah sumber serat larut yang baik dengan kesan anti-radang yang boleh membantu pesakit kencing manis pulih lebih cepat daripada jangkitan. Pektin, sejenis karbohidrat yang terdapat di Apple membantu mengawal gula darah dengan melepaskannya sedikit lebih perlahan ke dalam aliran darah. Epal juga mengandungi antioksidan, yang membantu mengurangkan tahap kolesterol, membersihkan sistem pencernaan, dan meningkatkan sistem imun.

Black Jamun.
Jamun dikenali untuk meningkatkan kawalan gula darah. Buah ini adalah 82% air dan 14.5% karbohidrat. Ia tidak mengandungi sukrosa dan mempunyai kesan hipoglikemik yang membantu mengurangkan kadar gula darah dan urin. Selain pulpa, benih Jamun juga sangat bermanfaat dalam mengawal diabetes. Benih mengandungi jambolin, yang menghalang penukaran kanji ke dalam gula dan mengawal paras gula darah.

Papaya.
Ia adalah salah satu daripada buah-buahan yang sangat mudah didapati sepanjang tahun. Ia baik untuk pesakit kencing manis kerana kandungannya yang kaya dengan Vitamin dan mineral penting. Papaya menyediakan serat untuk sistem pencernaan dan kaya dengan antioksidan. Antioksidan yang terdapat di Papaya mengelakkan kerosakan sel dan melindungi hati anda serta sistem saraf.

Tembikai.
Tembikai secara semulajadi tidak mempunyai lemak atau kolesterol, kaya dengan vitamin dan mineral yang menjadikan mereka baik untuk kesihatan kencing manis. Serat yang ada dalam buah ini penting untuk kesihatan pencernaan dan kawalan kolesterol. Tembikai sering dielakkan oleh orang kerana mereka mempunyai nilai GI yang tinggi. Tetapi beban glisemik mereka adalah rendah, yang menghalang kadar gula meningkat, sehingga menjadikan mereka baik untuk pesakit diabetes.

Peaches.
Sayur-sayuran adalah rendah lemak dan merupakan sumber kalium, serat, vitamin A dan C. Sumber-sumber yang mempunyai indeks glisemik kurang daripada 55 boleh dimakan dengan selamat oleh pesakit kencing manis. GI dari peach berkisar antara 28-56, bergantung kepada saiznya.

Jambu.
Makan jambu tanpa kulitnya dapat mengurangkan penyerapan gula dalam darah anda. Menjadi kaya dengan serat makanan membantu meringankan sembelit (keluhan kencing manis yang biasa) dan bahkan dapat menurunkan peluang untuk mengembangkan diabetes jenis kedua. Kalium yang terdapat dalam jambu batu membantu mengawal tekanan darah. Jambu mengandungi lebih banyak Vitamin C daripada oren.

Ceri.
Enzim yang terdapat di ceri diketahui meningkatkan insulin yang membantu mengawal paras gula dalam darah. Warna merah yang terdapat pada kulit buah ini melindungi hati.

Pear.
Pear mempunyai indeks glisemik rendah dan penuh dengan mineral penting seperti kalsium, besi, magnesium, kalium, vitamin C, E, K, folat, beta-karoten, lutein, choline dan retinol. Mereka membuat snek yang sempurna dan harus ditambah ke diet harian diabetes.

Buah delima.
Pesakit kencing manis berada pada risiko yang lebih tinggi untuk merawat penyakit jantung di kemudian hari. Delima mengandungi antioksidan yang membantu melindungi lapisan dalaman salur darah daripada rosak oleh radikal bebas dan glukosa terapung bebas.

Menambah buah-buahan untuk diet diabetes anda sebenarnya boleh membuktikan sangat berfaedah jika anda makan buah-buahan secara keseluruhan jika boleh. Mereka mempunyai lebih banyak serat dan lebih banyak daripada jus buah. Juga, anda harus mengelakkan buah-buahan yang boleh diminum atau dibekukan dalam sirap yang berat, walaupun anda membersihkan sirap yang tidak sesuai untuk kesihatan anda. Adalah penting untuk mengetahui makanan untuk kencing manis untuk menjalani kehidupan yang sihat.

Comments

Popular posts from this blog

9 Faedah Kesihatan Buah Kiwi

9 Faedah Kesihatan Bayam Air (Kang Kong)

9 Pembaikan Rumah Semulajadi untuk Heartburn